De Rat van IJlst

3 juli 2021 - Gaastmeer, Nederland

Met het plan ook nog even lekker koffie te drinken aan het water zaten we rustig. Maar bleek dat we tussen 11 en 12 uur weg moesten van ons plek. Dus de spullen ingepakt, vuil water geloosd, en Ada naar de receptie om te betalen. De camper alvast op de parkeerplaats gezet. Pappa hat een krantje bij de receptie meegenomen, maar bleek niet zo interessant te zijn. Dus even naar de receptie gelopen om het krantje weer terug te leggen. Bleek het restaurantje open te zijn daar. Een super gezellig terras en terwijl de zon begint te schijnen besloten om daar eerst een heerlijke Latte Macchiato te gaan drinken.

20210702_122730

En dan instappen maar en de, relatief korte, trip naar Gaastmeer. We kiezen voor de route langs Sneek, maar even niet opletten op de route en wordt het door Sneek. Niet erg eigenlijk, want ook dit brengt weer oude herinneringen boven. En de verhalen stromen weer rijkelijk.

Vanuit Sneek komen we langs IJlst. Vanaf de doorgaande weg zien je de molen de RAT al liggen.

20210702_133831

Altijd langs gevaren, zegt pa, maar nooit in geweest. Dus een goede reden om de weg af te gaan en eens te gaan kijken. Dwars het dorp door; “gaat dat wel door al die smalle straatjes, meisje”.  Toch altijd weer een beetje spannend, maar het lukt prima. Bij de supermarkt parkeren, een beetje asociaal over 3 parkeervakken heen. Maar ja, het is er niet druk, dus maken we het onszelf maar gemakkelijk.

Viskraam

Er staat een spakenburgse visboer op de parkeerplaats. Dus tijd voor een lunch-visje. Lekkere kibbeling en als je dan ook nog aan het water die kan opeten is het vakantiegevoel weer compleet.

Gebakken visje voor de lunch

Dan op naar de molen. Ondanks de leeftijd gaat pap gewoon alle trappetjes op en overal rondkijken Interesse in alle verhalen van de werking en de geschiedenis van de molen, en een leuke molenaar die met passie over hun werk verteld. De molen is 4 dagen per week in bedrijf, alleen maken ze geen afspraken over levertijd. Tenslotte wordt die bepaald door de wind.

Naambordje van de molenHet wateren van hout en de helling om het hout de molen in te slepenLarix op de zaagsledeZaagraamOp de molenkrans

Eén van de mannen herkende mij van 2 jaar geleden toen we met de Kopshout cursusgroep hier geweest waren. Ook nu weer uitgebreid uitleg gekregen. En veel kennis en pa en Ada een mooie borrelplank rijker aan de overkant even uitpuffen met een kop muntthee.

De 11-stedenfontijn van IjlstDe opbouw van de houtmolen

En dan de laatste kilometers naar Gaastmeer waar we om half 5 de camping op rijden.

Een allervriendelijkste boerin wijst ons naar het veld en we krijgen een mooi plekje met zicht op de Yntemasleat en het it oerset (fietspontje). Dus genoeg leven voor de deur. De camper geïnstalleerd, stoelen eruit en lekker aan de waterkant boekje lezen en bootjes kijken.
Nanno komt ook eten, maar heeft behoorlijke file onderweg en de tomtom heeft hem ook nog naar de verkeerde kant van het pontje laten rijden. En hier betekent dat gewoon een half uur om het meer rijden om aan de andere kant te komen. Het avondeten is vandaag de super mooie lappen sukade van Ingrid. Rustig ontdooid en even laten drogen aan de lucht.

Mooie Sukadelappen van de Piemonte koeienEn lekker in de goede boter mooi bruinen

Bakken als biefstuk, en smullen. Lekkere boontjes uit de tuin van Karin erbij. Een super mooie maaltijd.

Na de afwas nog even een lekker stukje gewandeld, en met de zonen van de boerderij gekletst over hun FiatAgria die ze aan het opknappen zijn. Ze kende zelfs de New Holland dealer Roelofs uit Bennekom. Die blijkt in het trekkertrek circuit wel een bijzondere trekker gehad te hebben waardoor ze in heel Nederland wel bekend zijn. Zo is de wereld weer klein.

Weer een mooie dag voorbij. De eerste week van de vakantie zit erop.

1. Ingrid:
    4 juli 2021
    Mooi dat de sucade goed terecht is gekomen! Veel plezier met jullie 2e week on tour.
  2. Suzan De Vries:
    6 juli 2021
    Ingrid, hij was echt botermals en super lekker. We hebben er van genoten.