Gaastmeer it oerset

3 juli 2021 - Gaastmeer, Nederland

Vanmorgen opgestaan met een heerlijk zonnetje. Het ontbijt kan dus buiten genoten worden. Eitje, sapje, fruitje een luxe hotel is er niks bij. Pappa en Ada hebben het plan om naar de Kuilart te fietsen. En ik ga met Nanno met de auto naar Woudsend om de 2e houtzaagmolen van Friesland te bekijken.

Houtzaagmolen WoudsendEen blik in de molen

Verder een boodschappenlijstje mee  voor de aanvullingen van de koelkast. Onderweg komen we een bordje “verse gerookte paling” tegen. Dus ons lunchmaaltje voor morgen op de boot is al geregeld.
Helaas is er niet zoveel wind, dus lukt het de molen niet om te zagen. Maar wel leuk om ook deze molen van binnen te bekijken. En ook hier worden er leuke dingen gemaakt van resthout. Tafeltjes, bankjes, broodplanken en vogelhuisjes.

resthout vogelhuisje van de houtmolen in Woudsend

Na een lekker hapje bij omke Jan, ook nog de meelmolen bezocht en natuurlijk wat meel mee voor thuis.

Kan je goed eten hoor

De boodschappen gedaan en weer op naar de camping. Ook wel lekker om gewoon een poosje met een drankje en een boek aan het water te zitten. En bootjes genoeg om te bekijken.  Eind van de middag komen er zelfs een aantal grote skutjes voorbij. Er was vandaag op het Heegermeer en op de Fluessen een wedstrijd met zo’n 25 van deze grote jongens.  En nu gaan ze weer op huis aan.

statige schepen blijven hetde wedstrijd is voorbij en ze mogen weer naar huis de skutsjes

Pappa en Ada komen terug van hun tochtje naar de Kuilart en ik zie ze net aan de overkant bij het pontje aankomen.

terug wachten bij het pontje over de Yntemasleaten varen maar

Vol verhalen hoe het daar veranderd is, maar ook nog herkenning van mensen die er vroeger ook waren. Ook Harry en Margreet zijn er dit weekend, horen ze van een oude bekende daar. Maar ze zijn nog varen. Dus wie weet zien we ze morgen als we met de sloep gaan varen.

Met een drankje lekker voor de camper onder de luifel, alvast de palingen voor morgen schoon maken. Vanavond een makkelijke maaltijdsalade dus het koken is snel gedaan. Best warm geweest vandaag, dus even een duik onder de douche en gelijk warm water meenemen voor de afwas. Ondertussen krijg ik een appje van Diana en na wat heen en weer geschrijf, maar besloten om te bellen. Het was alweer veel te lang geleden dat we elkaar gesproken hebben.  Daar heb je in de vakantie tenslotte ook de tijd voor.

De boerin komt ondertussen het veld op lopen om even te vertellen dat er slechter weer verwacht wordt. Vooral met het oog op de luifel, want die wil je niet de lucht in hebben. Fijn dat ze zo meedenken, en snel de stoelen ingeklapt, luifel weg en verder naar binnen. Het 4G netwerk heeft hier maar zeer beperkt bereik en regelmatig is er even geen beschikbaarheid. Daarom de laptop maar voor de dag gehaald en daar alvast een verhaaltje geschreven.

Uploaden gaat dan in één keer met knippen en plakken. Alleen de foto’s erbij zetten wordt een klusje voor de volgende camping. Hopelijk daar wel WIFI of een beter bereik. Nog even een slokje thee en dan lekker slapen.

1. Wim Appelman:
    4 juli 2021
    Klinkt goed. Die zaagmolens zou ik ook graag eens bekijken. Jij weet inmiddels waar ze zijn, kun je mij de route mooi vertellen.

Gr Wim
  2. Geertjan:
    4 juli 2021
    Zo ik ben weer helemaal bij ^_^, heel leuk om te lezen, genietse met elkaar!
  3. Gerard en Inge:
    4 juli 2021
    Wat is dit fantastisch. Wat zullen jullie met elkaar genieten en niet alleen van al het moois dat Nederland te bieden heeft maar ook van elkaars gezelschap. Top!
  4. Joke:
    4 juli 2021
    Ja geweldig om te lezen hoe en wat jullie doen
    Aan alles wordt gedacht lekker paling voor onderweg mmm
    En varen met een sloep Heerlijk het water op
    Ik wordt bijna jaloers Geniet maar lekker verder saampies Groetjes uit de keistad