Reisdag naar lauwersoog

29 juni 2021 - Leens, Nederland

Vroege vogel Arie is al om 7 uur uit de veren, dus wij ook. Maar buiten nog wat nattig van de regen van vannacht, dus ontbijtje in de camper. Daarna afwassen, opruimen, luiken dicht en rijden maar. "Ehhhh, nog even de stekker eruit he" pff gelukkig op nog tijd.  Dan echt op weg naar de koffie bij Anne. Daar zijn de mannen druk in de weer met kozijnen plaatsen. En wat knapt dat op. Niet de was vergeten (achteraf toch een overhemd laten hangen) en dan onze tocht vervolgen naar Gorredijk om te kijken wat Rinsma te bieden heeft. Onderweg komen we ineens bij een melkveehouder het nieuwe label van de Albert Heijn tegen. "Beter voor koe, natuur en boer".

Zo heb je er nooit van gehoord en ineens lees je het vaker

Wie weet staan zijn uitgemolken koeien nu wel bij Ingrid in de schuur voor dit label.

Gorredijk weer de camper geparkeerd en pa mee de naar "de heeren van Rinsma". Een heerlijk kopje koffie en een aardige jonge man die voor pa op zoek ging naar overhemden met 2  borstzakjes. En jawel,  2 stuks zelfs.

Is te koop

Na deze geslaagde winkelactie gaan Ada en ik bij "Zij van Rinsma" rond snuffelen. En ook wij geslaagd. Appeltje in de camper, en door voor einddoel Leens vandaag.

Lekker toeren hoorWaarheen gaan we vandaag?

Wel wat jammer van de miezerregen. Dus voor de lunch een plekje langs het water bij Koostertillen gevonden, maar wel in de camper eten. Een tosti gemaakt en van gesmuld. Heerlijk dat we zo makkelijk onderweg zoiets doen. De reis gaat verder naar het noorden en vlak voor de Dokkumer nieuwe zijlen staat een monument.  Van de weg af en kijken wat het is.

Onderweg kijken wat voor monument daar staat

Het blijkt een herdenkingsmonument van de 2e wereldoorlog. Voor verzet in de laatste oorlogsdagen van april 1945.

Verzetsmonument 1Verzetsmonument 2Verzetsmonument 4Verzetsmonument 3

Ook ontdekken we dat het behoorlijk is afgekoeld, dus snel weer de camper in. Vlak bij het eindpunt heeft pappa ineens een verhaal over een dominee in Ulrum die in 1834 een ware revolutie had ontketend. Dus de afslag Ulrum genomen om de kerk te zoeken.  En zowaar is hij ook open.

Ulrum kerk, Hendrick de CockTekst over de kerk 1Tekst over de kerk 2

Het verhaal wordt er duidelijk beschreven. Wat heeft die man toch een geschiedenis in zijn hoofd.

Een engelse beschrijving van de kerkTekst in kerk van UlrumPreekstoel waar ds Hendrick de Cock heeft gestaan

Het eindpunt van vandaag is een voormalige natuurcamping van staatsbosbeheer aan de Leenstertillen 4. Mooi beschut terrein vlak bij Leens. Camper geïnstalleerd, en aan de koffie. Daarna kokkerellen.

Kokkerellen in de regen

Bij het koken zie ik aan de olie in pan dat we behoorlijk scheef staan en moeten we op zoek naar de meegeleverde blokken. Ook dat kunstje hebben we nu ontdekt.  Weer wat geleerd met elkaar. Dan aan een heerlijke pasta met sla. Wel binnen want droog is het vandaag niet geweest. Na het eten nog een poging gedaan voor een rondje wandelen, maar echt niet lekker in de miezer, dus bleef het bij de  snelle blik op de vaart naast het terrein.

Bij het digitaal verkennen van de omgeving ontdekt dat er een goede bakker in Leens zit. En verse broodjes bij het ontbijt staan voor morgen op de planning.

1. Arie:
    29 juni 2021
    Hebben jullie in Gorredijk nog die oude weerman Hans de Jong gespot? Hij kon zo fijn vertellen over dat hemelwater dat maar niet ophield met naar beneden(!) stromen.