Een ouderwets dagje op de Fluessen

4 juli 2021 - Koudum, Nederland

De nacht heeft het gigantisch geregend, en de ochtend begint somber. De weerberichten voorspellen een droge dag tot een uur of half 4, en daar hopen we dan maar op. Nanno heeft file onderweg, dus is iets later op de camping. Nog een snel ontbijtje voor de schipper en dan in de auto met z'n 4-en naar Koudum. Op de Kuilart is het even zoeken, want het is enorm veranderd daar. Na het aanmelden bij de receptie naar de haven. Gelukkig daar nog een beetje herkenbaar. Nog even een plasje in het nieuwe toiletgebouw bij de haven en dan de sloep in. Het voelt een beetje dubbel zo'n motorbootje,  maar voor nu wel heel makkelijk om weer wat van de waterwegen van Friesland te zien. Als we uit de haven varen komen we langs de box van Harry en Margreet en die zijn aan boord, en met wat manoeuvreren kunnen we over en weer even kletsen.

Kap omlaag en varen maar

En dan de haven uit, op naar het eerste eiland. Even wennen met het sturen in een sloepje, als er iemand verplaatst is ook gelijk je koers. Bij het eiland aangekomen een plekje zoeken langs de wal. Aanmeren met een meter landvast is een uitdaging, maar het lukt. Idee om op het land koffie te drinken, maar we zijn het buitenkleed vergeten en het is drijfnat van de regen. Bootjes even omgelegd naar een plekje in de schaduw en alsnog in de sloep aan de koffie met sükerbôle.

koffie en Sükerbôle op het 1ste eiland

Het is drukkend warm en we varen met de wind mee, waardoor we niet veel verkoeling hebben. En bij het 2e eiland een plekje langs de oever gezocht. En met de zwemtrap te water. Heerlijk zwemmen, effe koud om door te gaan, maar dan superlekker. Wat een stoere pa heb ik toch, ook gewoon de zwemtrap af met een beetje coaching waar hij z'n voet kan neerzetten, plons te water.

Dat doet tie toch maar die pa

brrr, even fris, maar daarna heerlijk zwemmen

Na deze krachttoer is een boterhammetje wel verdiend. Lekker met vers gerookte paling. Aan boord is schoonmaken niet zo makkelijk, dus hadden we dat gisteren al gedaan. Een heerlijke traktatie.

mmmmmmm lekker

Na deze pauze de Yntemasleat ingevaren, langs de camping. En ja hoor, het pontje vaart en de camper staat er nog.

hij staat er nog!!it oerset

En we varen door naar Gaastmeer.  Een rondje om de eilanden heen en ondertussen worden de verhalen van vroeger opgehaald. Dan terug naar de camping en stappen pappa en Ada van de boot. Even naar toilet en de luifel voor ze uitzetten en dan gaan wij de sloep weer terugvaren.

en daar gaan we weer om de sloep terug te brengen

Het weer blijft mooi en we maken de terugweg via het eiland van Heeg.  Tegen het eind van de middag steekt er weer een windje op, en het is genieten op het water.

daaaag

Om 17 uur de sloep weer ingeleverd, en terug naar de camping gereden. Ada heeft een tafeltje gereserveerd in restaurant D'Ald Herberch in Gaastmeer. Loopafstand. Maar er is alleen plek buiten op het terras, maar het gaat niet regenen volgens de dame van het restaurant. Maar het weer slaat behoorlijk om en als we om 18.45 uur eigenlijk naar het restaurant op pad moeten regent het en lijkt het voorlopig ook niet op te houden. En buiten in de kou zitten hebben we geen zin in, dus snel een ander eethuis opgezocht en het wordt Jonas in Heeg. Onderweg gaat het steeds harder regenen, en als we heerlijk aan onze maaltijd zitten is het een ware wolkbreuk. Voor het restaurant ontstaat een soort riviertje, en als we naar huis rijden om 20.30 uur rijden we tot de assen in het water. Blij dat we niet op een terras zaten.  Nanno gaat weer op pad naar huis, en wij gaan nog aan een kopje thee en even lekker lezen.

1. Nanno:
    5 juli 2021
    Schuitje varen, rosétje drinken was een prima besteding van de zondag. En gelukkig voor de regen binnen!
  2. Arie:
    7 juli 2021
    Top zo’n pa die gewoon het water in gaat. Niet te moeilijk, gewoon doen!