We verlaten Friesland

5 juli 2021 - Broerdijk, Nederland

Vannacht heeft het nog regelmatig bakken geregend. Gelukkig is het vanmorgen weer droog en als we om 9 uur wakker worden en opstaan komt zelfs het zonnetje om de hoek. Het waait behoorlijk en er varen al heel wat bootjes lekker op zeil door de sloot.

ontbijt in de camper

Rustig ontbijten, fietsen erop en om half 12 gaan we rijden. Alle kronkelweggetjes van gisteren in gedachte, even gekeken via welke route google ons laat rijden, en eigenwijs een andere route gekozen voor de camper. Via Heeg, Ozingahuizen, Hommerts en Jutrijp naar de rondweg van Sneek. En daar voor het eerst sinds de start van onze vakantie een keer de snelweg op. Met koffie in gedachten vraag ik aan pappa of we nog leuke plaatsjes tegen komen voor dat we bij de Afsluitdijk zijn, en hij tovert Witmarsum uit de hoge hoed. En gravend in zijn geheugen komt er een verhaal over een priester maar hij weet niet goed meer wie. Dus dat wordt straks een bezoekje aan dr. Google. Om een café te vinden moet je de kerk zoeken toch? een mooie kerk gezien, maar geen kroeg voor koffie. Dan maar weer de snelweg op. Bij Zurich staat een info en een koffiekopje, dus dan daar maar eraf. Gelijk maar eens tanken, en met 50 liter zitten we weer vol. De info blijkt verplaatst te zijn naar Kornwerderzand, maar de HáJé heeft een goede bak koffie. Dr. Google geraadpleegd over Witmarsum en het is de bakermat van de Mennonieten. Menno Simons was de voorganger van "de vermaning" zoals het vroeger heette. Nu beter bekend als de Doopsgezinden. Witmarsum is hierdoor een soort bedevaartsoort voor mennonieten uit de hele wereld. Dat geheugen van pappa heeft heel wat laadjes, en ook deze was weer raak. Pap heeft het warm binnen en het regenen is gestopt, dus terwijl Ada naar toilet is gaan wij even buiten bij het watertje kijken.

Op naar de Afsluitdijk. En als we Kornwerderzand bereiken is daar het nieuwe informatiecentrum over de afsluitdijk: het Afsluitdijk Wadden Centre. De snelweg af, parkeren en maar eens kijken wat daar te leren valt.
Het is een nieuw informatiecentrum wat in 2018 bij de start van het grote verbeterplan van de Afsluitdijk gebouwd is.

Afsluitdijk wadden centre20210705_13491620210705_135000

20210705_140836

Het vertelt het verhaal van de Afsluitdijk, maar vooral ook de grote renovatie die in 2023 afgerond zal zijn. Erg interessant om de historie te zien maar ook hoe nieuwe kennis over energie (zout en zoet water bij elkaar brengen creëert energie) vismigratie en klimaat hierin toegepast wordt. Dus met een hoofd vol gaan we weer op pad.

het symbool in heel de wereld voor visvriendelijke passagesdag Friesland, Hallo Noord Holland

We laten Friesland achter ons en gaan op weg naar Noord Holland. Omdat er niet veel leuke binnenwegen zijn op het stuk naar Medemblik blijven we de snelweg aanhouden. En als we Medemblik binnen rijden zijn de appartemententorens waar Emmy en Roel in wonen niet te missen. Even scharrelen om de camper kwijt te raken en op naar de koffie.

Emmy en Roel in MedemblikHeerlijk balkon en mooi appartement

Ik mag het netwerk van Emmy en Roel even gebruiken om het blog weer goed bij te kunnen werken met de foto's. En na een heerlijke koffie met zalig appelgebak schrijf ik ook gelijk het verhaal van gisteren nog maar even. En als we op punt staan te vertrekken, en Emmy nogmaals aangeeft dat ze makkelijk een soepje in elkaar kan draaien, accepteren we de uitnodiging voor de maaltijd. Ada belt naar de camping dat we later komen, en vraagt gelijk of we een nachtje langer kunnen blijven. En dat kan gelukkig. Ik ga even op de fiets boodschappen doen en Ada helpt met de bereiding van het eten.

Op weg naar de supermarkt herkenbare namen op de borden. Dit gebied heb ik al eens eerder doorkruist op de fiets met Wim, Antoon en Truus. Toen gekampeerd in de buurt van Enkhuizen, en de verhalen van hun jeugd en jonge jaren gehoord tijdens alle fietstochtjes.

even een fietstochtje naar de supermarkt, bekende namen

Heerlijke verse courgettesoep en top-tosti en nog een broodje eiersalade. Heerlijk om zo aan te schuiven en super gezellig. Na het eten dan toch echt op pad naar de Broerdijk. Emmy loopt nog even mee om onze stoere camper te bekijken en dan de laatste 7 km voor vandaag. De Valkenhof is een mooie SVR camping en we hebben al snel ons plekje gevonden. Allemaal wat moe geeft even irritatie voordat we op de juiste plek staan, maar ook dat hoort erbij als je 3 weken met elkaar op pad bent.  Nog een lekker kopje thee en het blog bijwerken.

In de studie app lees ik dat de beoordeling van mijn laatste toets binnen is, en hoewel ik mezelf had beloofd er niet naar te kijken, kan ik het toch niet laten. Joeppieeeeeee, voor het wetenschappelijk onderzoek hebben we een 7 gekregen. In september kan ik zonder hertoetsen aan een nieuw blok beginnen, een hele rust. Een kwart van de studie zit erop. Blij mee.

Voor nu lekker slapen en kijken wat de dag ons morgen gaat brengen.

1. Janneke:
    6 juli 2021
    We genieten van jullie omzwervingen. Alkmaar komt in zicht!
  2. Emmy:
    6 juli 2021
    Was zeker erg gezellig dat jullie er waren!
    Kan me voorstellen dat jullie moe waren na zo'n lange dag!!